Prezentowany scenariusz zawiera sprawdzian przeznaczony dla uczniów kl IV, pomyślany jest jako sprawdzian całoroczny. Sprawdza wiedzę i umiejętności z zakresu przyrody. zawiera przykłady zadań, które często sprawiają uczniom trudności - może posłużyć również jako swoiste utrwalenie trudnej wiedzy. Do sprawdzianu ułożyłam również system punktowania oraz przykładowe odpowiedzi.
- Na rysunkach przedstawiono zjawiska, które często występują w przyrodzie. Przyjrzyj się dokładnie i spróbuj opisać, co widzisz.
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Wybierz odpowiedź , w której wymieniono tylko elementy przyrody ożywionej.
- woda, powietrze, sarna.
- trawa, koń, drzewo.
- skały, lis, dzik.
- skały, woda, piasek.
- Zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie nieożywionej są:
- pobieranie pokarmu i zamarzanie wody,
- burza i opadanie liści,
- topnienie śniegu i promieniowanie słońca,
- kiełkowanie nasion i umieranie.
- Elementy przyrody nieożywionej z kolumny I połącz liniami z odpowiednimi określeniami z kolumny II.
kolumna I
- rzeźba terenu
- podłoże
- powietrze
- woda
kolumna II
- pagórek
- jezioro
- glina
- tlen
Na poniższym rysunku zamieszczono ilustrację przebiegu pewnego doświadczenia. Napisz wniosek dotyczący wpływu warunków środowiskowych na wzrost i rozwój roślin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Rozpoznaj i podpisz sylwetki drzew iglastych.
- . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . .
- Rozpoznaj, z jakiego drzewa pochodzą szyszki umieszczone na rysunku poniżej:
-
-
-
- . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . .
- Roślinami, magazynującymi wodę w liściach, są:
- rojnik i rozchodnik,
- konwalia i rojnik,
- mniszek i rozchodnik,
- konwalia i mniszek,
- Wskaż błędne odpowiedzi:
- pogoda może być deszczowa, mroźna, wietrzna;
- pogoda jest zawsze;
- dzisiaj nie ma pogody;
- pogoda jest tylko wtedy, gdy świeci słońce.
- Podaj nazwy przyrządów przedstawionych na rysunku, a następnie odczytaj z nich dane.
-
-
-
- . . . . . . . . .
- . . . . . . . . .
- . . . . . . . . .
- . . . . . . . . .
- Spośród trzech rysunków wybierz ten, który przedstawia prawidłowy sposób wyznaczania kierunku północ- południe. Pod właściwym rysunkiem napisz: TAK
- . . . . . . . .
- . . . . . . . .
- . . . . . . . . .
- Na rysunku poziomicowym zaznacz szczyt wzgórza (+), stok stromy ( ____ ) oraz oblicz wysokość względną punktu A w stosunku do podstawy wzgórza.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
- Narysuj profil terenu wzdłuż linii A B.
Państwo Kowalscy przygotowują się do budowy domu. Kupili działkę, której plan zagospodarowania przedstawia rysunek poniżej.
- Szopa znajduje się od strony:
- południowej ogrodu,
- wschodniej ogrodu,
- zachodniej ogrodu,
- północnej ogrodu,
- Jak widać, obok szopy rośnie drzewo. Może się ono przewrócić na szopę na skutek silnego wiatru:
- południowego,
- wschodniego,
- zachodniego,
- północnego,
- Mapy różnią się między sobą skalą. Zastanów się, na której z poniższych mapek kontur Polski przedstawiony jest w najmniejszej skali?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Z wielkością skali łączy się zagadnienie treści mapy. Która z map z zadania 16 będzie zawierała najbogatszą treść?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Wybierz i podkreśl z podanych czynników i przedmiotów, te które są niezbędne do życia człowieka.
komputer, woda, telewizor, mieszkanie, pieniądze, żywność, książki, samochód, powietrze, telefon
- Rozwiąż krzyżówkę.
Znaczenie wyrazów:
- Stanowi wspólny odcinek układu oddechowego i układu pokarmowego.
- Najbardziej rozszerzona część przewodu pokarmowego.
- Choroba zakaźna.
- Bierna faza oddechu.
- Zakończenie oskrzelików płucnych.
- Łączy krtań z oskrzelami.
- Narząd mowy.
- Inaczej dyfteryt
- Pierwszy odcinek jelita cienkiego.
- Może być cienkie, grube, proste.
- Jakie produkty powstają w wyniku procesu, którego nazwa jest hasłem krzyżówki z zadania 19
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Poniższe zestawy zawierają nazwy narządów podane w liczbie pojedynczej. Wskaż zestaw tych nazw, które odnoszą się do narządów występujących w organizmie człowieka parzyście.
- serce, płuco,
- mózg, serce,
- nerka wątroba,
- nerka ,płuco,
- Ustal, jak długo trwa okres noworodkowy, niemowlęcy i poniemowlęcy.
- Okres noworodkowy trwa od . . do . .
- Okres niemowlęcy trwa od . . . do . . .
- Okres poniemowlęcy trwa od . . . do . . .
- Woda w przyrodzie występuje w wielu postaciach: lód, grad, rosa, para wodna, śnieg, deszcz, mgła, szron.. Wpisz do poszczególnych rubryk odpowiednią nazwę postaci wody.
Stan skupienia wody |
stały |
ciekły |
gazowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Mieszaninę wody z lodem o temperaturze 00 C wniesiono do pomieszczenia, w którym temperatura powietrza również wynosiła 00 C. Po pewnym czasie:
- woda zakrzepła,
- cały lód się stopił,
- część lodu się stopiła,
- ilość lodu i wody nie uległa zmianie,
- Jakie znasz sposoby stapiania lodu w temperaturze poniżej 00 C
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KLUCZ PRAWIDŁOWYCH ODPOWIEDŹI PRZYRODA KL IV
pytanie |
Prawidłowa odpowiedź |
punkty |
1 |
a) zmienia się długość położenia cienia w ciągu słonecznego dnia, b) w wodzie odbija się postać dziewczynki, c) silny wiatr ugina konary drzew, d) prąd rzeki porywa i unosi łódkę, |
1 1 1 1 |
2 |
b |
1 |
3 |
c |
1 |
4 |
A-a B-c C-b |
1 |
5 |
Prawidłowy wzrost i rozwój roślin warunkują odpowiednie ilości : wody , soli mineralnych i światła . |
1 |
6 |
1) sosna zwyczajna, 2) modrzew europejski, 3) świerk pospolity, 4) jodła pospolita, |
1 1 1 1 |
7 |
1) jodła pospolita, 2) modrzew europejski, 3) sosna zwyczajna, 4) świerk pospolity, |
1 1 1 1 |
8 |
a |
1 |
9 |
c, d, |
1 |
10 |
a) termometr- 110 C b) menzurka- 2 mm opadu c) wiatromierz- kierunek wiatru NW d) barometr- 988hPa |
1 1 1 1 |
11 |
b |
1 |
12 |
150m |
1 |
13 |
|
1 |
14 |
c |
1 |
15 |
a |
1 |
16 |
Na mapie w skali 1: 30 000 000 . |
1 |
17 |
Mapa w największej skali, czyli 1: 10 000 000 . |
1 |
18 |
komputer, woda, telewizor, mieszkanie, pieniądze, żywność, książki, samochód, powietrze, telefon. |
1 |
19 |
1) gardło, 2) żołądek, 3) odra, 4) wydech, 5) pęcherzyki, 6) tchawica, 7) krtań 8) błonica, 9) dwunastnica, 10) jelito, |
5 |
20 |
Najważniejszym produktem oddychania jest energia . Podczas oddychania powstaje również dwutlenek węgla i woda . |
1 |
21 |
d |
1 |
22 |
Okres noworodkowy trwa od urodzenia do 4 tygodnia. Okres niemowlęcy trwa od 4 tygodnia do 1 roku. Okres poniemowlęcy trwa od 1 roku do 3 lat. |
1 |
23 |
Stan skupienia wody |
stały |
ciekły |
gazowy |
lód grad śnieg szron |
rosa deszcz mgła |
para wodna | |
|
24 |
d |
1 |
25 |
Lód zmieszany z solą topnieje w temperaturze poniżej 00 C. Lód pod zwiększonym ciśnieniem topnieje w temperaturze poniżej 00C. |
1 |
Pytania przygotowane i opracowane przez Marzannę Podrażka |